Laatste dag in Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Arjan Landman - WaarBenJij.nu Laatste dag in Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Arjan Landman - WaarBenJij.nu

Laatste dag in Lima

Door: Arjan Landman

Blijf op de hoogte en volg Arjan

29 September 2012 | Peru, Lima

Hallo allemaal,

Mijn laatste dag in Lima is aangebroken en het is tijd om alle spullen weer in te gaan pakken. Na 5 geweldige weken hier, is het tijd om naar Moyobamba te gaan. Nu het zover is heb ik toch wel een beetje gemengde gevoelens hierover. Aan de ene kant kijk ik er heel erg naar uit om weer een nieuwe uitdaging aan te gaan, waarbij ik niet weet wat er allemaal zal gebeuren. Aan de andere kant is het ook lastig om alles achter te laten wat je hier hebt opgebouwd in deze korte tijd. Vooral het afscheid nemen van mijn tijdelijke familie vind ik niet leuk. De vijf weken die ik bij ze heb gewoond hebben best wel een bijzonder effect op mij gehad. Hun manier van leven is zo anders en ze hebben een heel andere kijk op dingen in het leven dan mensen uit Nederland. Hierdoor ben ik wel aan het denken gezet over dingen die ik doe en keuzes die ik maak in mijn leven. Deze periode hier maakt me heel erg bewust hoe ik echt ben. Ik merk heel duidelijk wat mijn sterke, maar ook zwakke punten zijn en. Aan de ene kant is dit soms even confronterend, maar aan de andere kant maakt het me ook een sterker persoon. Met mensen uit mijn familie hier in Peru heb ik hier ook heel mooie gesprekken over kunnen voeren en dat vind ik echt wel heel tof.

Genoeg over het zweverige gedoe over wat het allemaal wel of niet met me doet. De realiteit is dat ik mijn koffer moet gaan inpakken. Daar wil ik zo weinig mogelijk tijd aan besteden. Vandaag ga ik met mijn familie nog een dag wat leuks doen. Met mijn Peruviaanse broer en een vriend waar ik ook veel mee ben opgetrokken gaan we lekker uit eten en naar de bioscoop. ’s Avonds gaan we nog met het hele gezin uit eten en gezellige dingen doen. Heel erg leuk om dat op die manier af te sluiten. Ik hoef niet helemaal definitief afscheid te nemen, omdat ik af en toe ook nog wel eens even een paar daagjes in Lima kom op doorreis en de laatste week van mijn verblijf ook in Lima zal zijn.

De stageweken hier in Lima zijn omgevlogen. Ik heb nu twee scholen gezien en de verschillen waren enorm. Beide scholen spraken me enorm aan. Met zowel de mensen als de kinderen van de laatste school heb ik wel meer een band opgebouwd, maar dat komt denk ik ook doordat ik bij de andere school een week ziek was geweest. Het afscheid op Luz y Esperanza (de tweede school) was erg leuk. We hadden als groep studenten uit Nederland spelletjes georganiseerd voor de groepen die wij hadden lesgegeven. De hele dag door hadden we die klassen en speelden die spelletjes. Aan het einde van de dag hadden we allemaal ons eigen afscheid in de klas. Van ieder kind kreeg ik kaartje en aangezien ik 30 kinderen in de klas had, waren er dat nog al wat. Ook kreeg ik nog een eigen in elkaar geknutselde map met foto’s erin waarbij ik aan het lesgeven was. Na schooltijd zijn we nog met een aantal leerkrachten uit eten geweest. Ik vond het ergens wel jammer dat ik daar niet meer terug zou komen, maar ik ben blij dat ik het ook hier zo goed heb afgesloten.

Tot slot wil ik even meedelen dat ik in Moyobamba thuis geen internet heb waarschijnlijk. Het reageren op mailtjes en het bijhouden van een blog zal dus minder makkelijk zijn dan hier in Lima. Op deze manier is iedereen daar even van op de hoogte en kan je daar rekening mee houden. Ook wil ik jullie allemaal heel erg bedanken voor jullie mailtjes en reacties op mijn blog iedere keer. Ondanks dat ik niet op alles reageer, waardeer ik het heel erg. Leuk dat er zoveel mensen meeleven. Ik wens jullie allemaal het beste toe en jullie horen weer van me.

Groetjes Arjan

  • 29 September 2012 - 19:58

    Marijke:

    Arjan! Super leuk om dit allemaal van je te lezen. Heel veel succes met het afscheid en geniet vooral van alles, wordt vast alleen maar een mooiere en mooiere ervaring naarmate je er langer bent.
    Groetjes Marijke

  • 29 September 2012 - 20:04

    Lieselotte:

    Ha Lieve Arjan,

    Wat leuk om van jou een mooi verhaal weer te lezen! Heerlijk! Jammer dat we waarschijnlijk lang moeten wachten op ons volgende verhaal! Ik hoop dat je het naar je zin hebt in die andere plaats (waar ik de naam van vergeten ben :P) Geniet ervan! En zet hem op :)

    We love you :)

  • 29 September 2012 - 20:20

    Eline B:

    Heee Arjan!

    Wat supergaaf om dit zo te lezen zeg! echt zo gaaf dat je zo'n avontuur beleefd!
    Veel plezier op je nieuwe plek, en ik hoop dat je het daar ook super hebt!

    Liefs
    Eline

  • 30 September 2012 - 04:02

    Linda:

    Hé Arjan!

    Heerlijk om alles te lezen, zelfs het zweverige gedeelte ;-) maar wat al eerder staat geschreven, geniet van het afscheid en veel plezier verder!

  • 01 Oktober 2012 - 21:38

    Jessica:

    We zijn trots op je! Heb een heel fijne tijd op je nieuwe plek. Lekker genieten van alles wat er op je af komt. We kijken uit naar je verhalen, ook als we er wat langer op moeten wachten.
    liefs, your family uit Arnhem

  • 03 Oktober 2012 - 15:34

    Sanne:

    Ha Arjan!

    Wat leuk om te lezen hoe het jou allemaal vergaat daar.. Hoe bevalt het je in Moyobamba? Niet zo'n "stinkstad" als Lima? ;-)
    Goed dat zo'n buitenlandreis je helemaal aan het denken zet over je eigen leven en je eigen keuzes.. Ik denk dat je ontzettend veel kan leren van een andere cultuur!
    Heel veel plezier en succes dan nu in de volgende fase van je reis. Leer veel, zie veel en ontmoet veel mensen! Maar dat komt vast wel goed. ;)

    Liefs, Sanne (je zusje uit Nederland)

  • 03 Oktober 2012 - 18:46

    Jeanette Van Den Belt:

    Hoi Arjan,leuk om te lezen dat het je goed gaat daar. Het lijkt me inderdaad moeilijk om afscheid te nemen van mensen die een plekje in je leven hebben gekregen. Weer opnieuw beginnen met nieuwe mensen.
    Maar volgens mij red je je prima,apart dat zo'n stage in een ver land je aan het denken zet over je eigen keuzes en je eigen leven.Ik denk dat je eenstuk volwassener terugkomt in Nederland.
    Verder wens ik je natuurlijk een heel goed verblijf en we blijven aan je denken hoor!
    Groetjes Jeanette van den Belt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Lima

Arjan

Actief sinds 18 Juli 2012
Verslag gelezen: 538
Totaal aantal bezoekers 29820

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 06 Juli 2015

Meester Arjan in Haïti

23 Augustus 2012 - 08 December 2012

Stageperiode Peru

Landen bezocht: