Mijn eerste week in Moyobamba - Reisverslag uit Moyobamba, Peru van Arjan Landman - WaarBenJij.nu Mijn eerste week in Moyobamba - Reisverslag uit Moyobamba, Peru van Arjan Landman - WaarBenJij.nu

Mijn eerste week in Moyobamba

Door: Arjan Landman

Blijf op de hoogte en volg Arjan

12 Oktober 2012 | Peru, Moyobamba

Hallo allemaal,
Het is alweer meer dan een week geleden dat ik wat van mij heb laten horen, dus wordt het wel weer eens tijd voor een nieuwe blog. Ik ben helemaal gewend in mijn nieuwe woonplaats en het voelt nu ook echt als mijn woonplaats. Als ik ergens heen moet weet ik de weg wel en het voelt ook echt als mijn woonplaats. In mijn gezin heb ik mijn draai ook helemaal gevonden, ook al ben ik niet heel veel thuis. Eigenlijk ben ik alleen maar thuis om te eten en te slapen.

Mijn eerste stageweek zit er al op. Ik weet eigenlijk niet eens of ik het wel stage mag noemen. Het is een heel bijzondere week geweest met allemaal aparte dingen. Ik zal proberen alle dingen even kort te benoemen om jullie zo een beeld te geven van mijn stage. Allereerst heb ik maar een klas van 9 kinderen in een lokaaltje van ongeveer 20 vierkante meter. Dat vind ik wel heel erg leuk om te ervaren en is echt wel heel bijzonder.

Afgelopen maandag hoefden we niet naar stage, omdat er toen een vakantiedag was. Dinsdag ging stage echt beginnen en deze dag was nog het meest normaal van de week. We hadden een gewone lesdag en ik besloot om eerst achterin de klas te gaan zitten om te kijken hoe alles in zijn werk ging. Ik heb de afgelopen stageweken hier al heel veel achterin de klas gezeten. Dit komt omdat ik na 2 weken telkens op een nieuwe school kom en dan eerst wil kijken hoe alles in zijn werk gaat. Daarnaast zorgt de taal er ook voor dat je meer achterin de klas zit. Het is gewoon niet mogelijk om een hele dag les te geven als je Spaans moet praten. Ik merkte nu dat ik het al snel zat was en wilde graag wat doen. Ik vroeg of ik kon helpen met de rekenles. In plaats van helpen kreeg ik het boek in mijn handen gedrukt en liep mijn begeleidster uit het lokaal. Stond ik daar voor de klas met 9 schattige Spaanstalige kindertjes en een boek vol Spaans wat ik niet begreep. Ik had geen keus en ging aan de bak. Ik had geluk dat de stof makkelijk was en begon gewoon met de les. Wonder boven wonder heb ik uiteindelijk een hele rekenles gegeven, waarbij mijn begeleidster (ze was wel weer teruggekomen) mij af en toe hielp als ik er echt niet uit kwam in het Spaans. Woensdag was denk ik de meest bijzondere dag. We hadden net als dinsdag een gewone lesdag. In het begin leek het dat ook gewoon te worden. We hadden netjes tot de eerste pauze les. Om 9.30 uur was de pauze afgelopen, maar de kinderen bleven gewoon buiten spelen. De juffen maakten ook geen aanstalten. Dit duurde niet een uurtje, maar ging gewoon tot het einde van de schooldag door. De kinderen hebben dus 4 uur lang helemaal niets gedaan en de juffen hielden gewoon een theekransje. Donderdag was er een competitie met techniek. Omdat er maarliefst 6 kinderen van de hele school aan meededen, was het nodig om de hele basisschool een dag vrij te geven. Ook weer zoiets waar je met je hoofd niet bij kan. Wij gingen naar dat toernooi, maar daar waren we ook met een uurtje weer uitgekeken. Weer een dag waar ik mijn vraagtekens bij had. Tot slot is de vrijdag weer een vakantiedag. Dus donderdagmiddag had ik al weekend.

Om een lang verhaal kort te maken. Het onderwijs op deze stageschool is totaal niet efficiënt. Volgende week heb ik ook niet echt gelegenheid om les te geven, omdat ze dan een feestweek hebben en maar twee uurtjes per dag les hebben. Daar baal ik wel een beetje van, omdat je op stage
niet kan doen waar je hiervoor bent gekomen. Aan de andere kant is het ook wel weer bijzonder om dit mee te kunnen maken. Ik hoop wel voor de school dat ze in normale weken beter onderwijs hebben.

Naast stage doen we ook heel veel leuke dingen. Uit stage hebben we iedere dag genoeg tijd om nog wat leuks te doen met zijn allen en we zijn soms dus ook nog wel eens een dag je vrij. Maandag zijn we met de hele groep en een aantal van onze families naar een plek op een berg geweest, waar je kon zwemmen in heel bijzondere baden. Het was water met mineralen en zwavel en scheen heel gezond voor je huid te zijn. De lucht van het water was er niet naar, want die leek op een wc die al 3 maanden niet was doorgetrokken. Iets verderop kon je zwemmen bij een waterval. Echt geweldig om midden in de natuur bij een waterval te zwemmen. Op een gegeven moesten we wel wegwezen omdat het keihard begon te regenen. De terugweg met de auto was een avontuur op zich. Het schattige zandpaadje waarover we naar boven waren gekomen was een grote modderpoel en het regende zo hard dat je bijna niet door de vooruit kon kijken. We zijn veilig beneden gekomen dankzij een geweldige chauffeur en fantastische assistenten.

We hebben nu nog 3 weken stage en de tijd vliegt voorbij. Aanstaande dinsdag zijn we precies op de helft van ons verblijf hier in Peru. Na de drie weken stage gaan we nog 5 weken door heel Peru rondtrekken. We zijn nu al bezig met de voorbereidingen en als ik daarmee bezig ben, word ik super enthousiast. Peru heeft zoveel mooie dingen te bieden en die mag ik de komende periode allemaal nog gaan zien. Ik kijk daar nu al heel erg naar uit, maar blijf ook zeker genieten van de 3 weken die ik nu nog in Moyobamba ben.

Dat was het weer voor deze keer! Allemaal het beste toegewenst en tot de volgende keer.

Groetjes Arjan

  • 13 Oktober 2012 - 09:41

    Mieneke Klok:

    Weer een mooi vehaal Arjan. Je leert Peru zo wel goed kennen. En de school? Ik denk dat ik als kind zo'n scohol ook wel had zien zitte.n Hoe is het niveau eigenlijk? Leuk om de verschillende scholen waar je was eens te vergelijken.Stel dat de weinig-les-gevende-school net zop goed is als de -keurig-volgens-het-rooster-werkende-school, dan geeft dat een fraai perspetief.
    Groetjes
    Mieneke.

  • 13 Oktober 2012 - 09:41

    Mieneke Klok:

    Weer een mooi vehaal Arjan. Je leert Peru zo wel goed kennen. En de school? Ik denk dat ik als kind zo'n scohol ook wel had zien zitte.n Hoe is het niveau eigenlijk? Leuk om de verschillende scholen waar je was eens te vergelijken.Stel dat de weinig-les-gevende-school net zop goed is als de -keurig-volgens-het-rooster-werkende-school, dan geeft dat een fraai perspetief.
    Groetjes
    Mieneke.

  • 13 Oktober 2012 - 09:41

    Mieneke Klok:

    Weer een mooi vehaal Arjan. Je leert Peru zo wel goed kennen. En de school? Ik denk dat ik als kind zo'n scohol ook wel had zien zitte.n Hoe is het niveau eigenlijk? Leuk om de verschillende scholen waar je was eens te vergelijken.Stel dat de weinig-les-gevende-school net zop goed is als de -keurig-volgens-het-rooster-werkende-school, dan geeft dat een fraai perspetief.
    Groetjes
    Mieneke.

  • 13 Oktober 2012 - 12:19

    Mense Selles:

    Dag Arjan.

    Ook deze keer een boeiend verhaal.... (zou het graag ook zelf meemaken).
    Prachtige dingen die je daar mag meemaken. Je doet veel (levens) ervaring op en hoe daar op de scholen gewerkt wordt.
    Bekend is wel dat de mensen in de zuidelijker landen van de aardbol een ander levensritme hebben dan wij hier. Op zich niets mis mee, het gaat hen daarbij ook goed.
    Maar bij mij komen toch ook wel vragen op als:
    - stage lopen betekend ook leren hoe je les geeft
    - de stage heeft een wat andere inhoud dan wanneer deze hier in Nederland zou plaats hebben.
    Loopt dit wat in de pas met je studie? Uiteindelijk is je studie primair erop gericht hier in Nederland les te gaan geven. Doe je nu - alles overziend - voldoende ervaring op?

    Maar misschien zit je nu helemaal niet verlegen om dit soort vragen...

    Ik wens je nog eenhele fijne tijd en zie uit naar de volgende belefenis.

    Groet.

    Mense Selles.

  • 18 Oktober 2012 - 09:17

    Ah Kuiper:

    Dag Arjan,
    Met veel plezier lees ik zo nu en dan jullie blogs. Doe de groeten aan de anderen. Geniet en leer en onderhoud het goede.
    h gr Bert K

  • 19 Oktober 2012 - 22:42

    Joukje Kwakkel:

    Hoi Arjan,

    Wat leuk om ook jouw verhalen te lezen. Naast de enthousiaste verhalen die vanuit Zuid-Afrika naar ons toekomen van Marleen en Emma. Wat een ervaringen doen jullie op zeg!! Het lijkt me echt supergaaf om die landen te leren kennen.
    Ik wens je nog veel plezier en een hele fijne stage en vakantie toe !!
    Geniet er maar van !!!

    Hartelijke groeten ook aan je medestudenten

    Joukje (moeder van Marleen)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Moyobamba

Arjan

Actief sinds 18 Juli 2012
Verslag gelezen: 510
Totaal aantal bezoekers 29817

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 06 Juli 2015

Meester Arjan in Haïti

23 Augustus 2012 - 08 December 2012

Stageperiode Peru

Landen bezocht: