laatste nieuws uit Moyobamba - Reisverslag uit Moyobamba, Peru van Arjan Landman - WaarBenJij.nu laatste nieuws uit Moyobamba - Reisverslag uit Moyobamba, Peru van Arjan Landman - WaarBenJij.nu

laatste nieuws uit Moyobamba

Door: arjan landman

Blijf op de hoogte en volg Arjan

04 November 2012 | Peru, Moyobamba

Hallo allemaal,
Omdat ik dit weekend zoveel tijd over heb, gooi ik er maar eens even een extra blog uit. Bovendien is mijn mail geblokkeerd en ik wil graag nog even in Moyobamba proberen of het wel lukt om mijn verhalen te plaatsen, omdat ik niet weet of ze wel geplaatst kunnen worden.
Het is bijna zover om Moyobamba te verlaten. De rest van de groep heeft eigenlijk al een beetje afscheid genomen van Moyobamba. Zij zitten dit weekend een stuk verder op in de jungle. Ik ben niet meegegaan omdat ik al eerder in de jungle ben geweest en ik een weekend Moyobamba ook nog heel lekker vond. Ik vind het heerlijk om even een weekend alleen hier te zijn. Het is heel gezellig met de 5 anderen, maar als je al 2 maanden intensief met elkaar optrekt, is het ook heerlijk om weer eens een paar dagen alleen te hebben. Ik vermaak me hier prima alleen. Ik onderneem zelf wat dingen, maar ga ook wel met de lokale bevolking dingen doen.
Zaterdag ben ik een dagje weggeweest met 5 anderen. Het grappige was dat die 5 mensen, vier verschillende nationaliteiten hadden. Ik was op stap met een Deen, een Schot, een Nederlander en twee Peruvianen. De enige taal die iedereen sprak, was Spaans, dus hebben we de hele dag in het Spaan gecommuniceerd. Wel apart om met iemand die Nederlands praat ook in het Spaans te communiceren. Af en toe smokkelden we er wel eens een Nederlands gesprek door hoor. We gingen naar een park waar je kon zwemmen, sporten en relaxen. Dat tweede had ik al lang niet meer gedaan en ik had al snel de squashbaan gevonden. Daar was een Peruviaanse jongen die ik niet kende, alleen aan het squashen. Ik stelde me even voor en heb uiteindelijk een uur met hem gesquasht.
Verder zijn de komende dag nog heel relax. De anderen komen dinsdagavond weer. In de tijd die ik hier nog alleen heb, ga ik nog wel wat dingen doen. Op zondag ga ik met mijn zusje hier pannenkoeken bakken voor mijn gezin en ga ik ze het spel Ligretto leren. Maandag ga ik waarschijnlijk een dagje met mijn vader mee naar de Campo. Vorige week ben ik daar ook al geweest. Het is een stuk jungle waar ze allerlei dingen verbouwen. Letterlijk vertaald is het geloof ik ook het platteland. Je moet er alleen niet dezelfde voorstelling bij hebben als het platteland in Nederland. Dinsdag moet ik op controle bij de KNO-arts voor mijn oren. De ontsteking is helemaal weggehaald. Ik schrik er nog steeds af en toe van, hoe goed ik opeens hoor. Ik hoor echt beter dan ooit. Die Peruvianen zijn zo gek nog niet dus. Na de controle ga ik me wel een dagje vermaken in de plaats waar die dokter zit. Ook wil ik dinsdag even snel mijn koffer inpakken zodat we woensdag nog iets leuks kunnen doen als de rest weer terug is. Daarna is Moyobamba alweer voorbij en zit er 2/3 van onze trip Peru alweer op. Dan kan het reizen echt gaan beginnen. Ik heb er heel veel zin in, maar vind het lastig om er iets over te vertellen. We gaan zoveel doen, dat ik er zelf ook niet echt een verwachting van heb hoe het allemaal gaat worden. In ieder geval zullen het 5 geweldige weken worden.
In mijn vorige blog ben ik nog een aantal dingen vergeten te vertellen die ik hier de afgelopen tijd heb meegemaakt. Allereerst heb ik vorige week zondag voor in de kerk gezongen. De kerk zat wel helemaal vol en ik snap nog steeds niet waarom ik dat heb gedaan. Als er iemand geen zangtalent heeft, dan ben ik het wel. Gelukkig zingen de mensen die de dienst op zondag leiden, ook allemaal knetter vals en viel het gelukkig niet zo op. Daarbij zongen we met de hele groep. De mensen vonden het uiteindelijk nog heel erg mooi.
Ook heb ik hier een heel goede kapper gevonden. Het is niet eens een Peruviaan, maar gewoon Lorianne uit onze eigen groep. Ze had geloof ik nog nooit eerder een man geknipt. Ik vond het allemaal wel prima, als mijn haar maar weer kort was. Het kon hoogstens fout gaan en dan zou ik er een aantal weken als een aap bij lopen. Aangekeken wordt ik hier toch wel, dus hoe mijn haar er uit ziet maakt al niet meer uit. Uiteindelijk heeft ze het heel goed geknipt, als ziet het er op facebook zonder gel een beetje gek uit.
Tot slot zal ik nog even vertellen van een ander mooi verhaal. We hebben namelijk een ‘nachtelijk’ bezoek gebracht aan warmwater baden. Het is denk ik al twee weken geleden, maar zelf vind ik het een super mooi verhaal. Wij wilden daar graag nog een keer heen en iemand wilde ons op een avond daarmee naar toe nemen. Wij zouden rond 21.00 uur weggaan, alleen op dat tijdstip was het zwembad gesloten. Iemand is die middag nog naar het zwembad gereden en had voor ons geregeld dat om 22.00 uur ’s avonds het zwembad speciaal voor ons open zou gaan. We waren er netjes op tijd, maar omdat we in Peru zijn, moesten we nog wel even een uurtje wachten. Om 23.00 uur konden we het zwembad in. We hadden het hele zwembad voor ons alleen. Lagen we daar ’s avonds laat in heerlijk warme baden. Er werden kokosnoten van de bomen gehaald die we konden drinken en het was echt heerlijk. Ook was het voor het eerst in 4 weken dat ik weer een warme douche kon nemen. We hadden een super avond en vervolgens een kort nachtje. Om 6.00 uur ging de wekker gewoon weer, omdat we naar stage moesten. In Nederland zou ik het echt niet bedenken om tot zo laat te gaan zwemmen, midden in een stage week. Daarom genoot ik er hier extra van dat dit hier wel kon.
Het wordt nu echt tijd om voor de laatste keer de groeten te doen uit het geweldige Moyobamba. Ik ga Moyobamba echt een beetje missen. Ik heb er een geweldige tijd gehad en de stad helemaal eigen gemaakt. Ik zou hier ooit heel graag nog eens naar terugkeren. Maar nu ga ik gewoon 5 weken genieten van alle andere mooie plekken in Peru en ik zal jullie zover mogelijk op de hoogte houden van mijn ervaringen.
Groetjes Arjan

  • 04 November 2012 - 18:00

    Emma:

    Geniet nog maar lekker van je laatste weken in Peru! Volgens mij is het daar geweldig!

    Xx

  • 04 November 2012 - 18:00

    Emma:

    Geniet nog maar lekker van je laatste weken in Peru! Volgens mij is het daar geweldig!

    Xx

  • 04 November 2012 - 18:56

    Rosanna Dijkstra:

    Mooie verhalen, arjan! Heel veel plezier de komende weken en maak er nog wat moois van de laatste weken! Tijd gaat snel hé! Kom weer veilig terug zou ik zeggen en de rest van de groep natuurlijk ook. Groetjes uit Friesland, Rosanna

  • 04 November 2012 - 21:14

    Berdien:

    Geweldig dat nachtelijke zwemmen. :)
    Doe je Irene de groeten? geniet van jullie vakantie.
    Ben wel beetje jaloers hoor!!

    Enjoy!

  • 05 November 2012 - 13:05

    Nelleke Nels..:

    ect superleuk om te lezenen te volgen, genit og ff vollop he...!!de tijd gaat snel

  • 13 November 2012 - 13:29

    Sanne:

    Ha Arjan,

    Wat een leuk verhaal, je maakt heel wat mee daar! Ik heb je nog gemaild, maar het zou dus kunnen dat je mail nog geblokkeerd is.. Anyway: geniet nog van de laatste paar weken! We missen je hier en zien je graag snel weer terug!

    x Sanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Moyobamba

Arjan

Actief sinds 18 Juli 2012
Verslag gelezen: 717
Totaal aantal bezoekers 29827

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 06 Juli 2015

Meester Arjan in Haïti

23 Augustus 2012 - 08 December 2012

Stageperiode Peru

Landen bezocht: