Even tijd voor een bounty - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Arjan Landman - WaarBenJij.nu Even tijd voor een bounty - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Arjan Landman - WaarBenJij.nu

Even tijd voor een bounty

Door: Arjan Landman

Blijf op de hoogte en volg Arjan

01 Maart 2015 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allemaal,

Er is alweer een maand verstreken. En ik moet zeggen dat ik de nieuwe maand heel goed begin. Zaterdag ben ik vertrokken naar het westelijke puntje van Haïti om daar een weekendje door te brengen, genaamd Mole Saint Nicholas. De tocht er naar toe was afzien. Drie uur lang op een motor zitten is niet bepaald een pretje. Na een tijdje heb je totaal geen gevoel meer in de spieren tussen je enkels en je lies en je wordt continu heen en weer geschud. Daar aangekomen lag een bounty strand en een helderblauwe oceaan te wachten. Op de camping was een gezellig barretje waar heerlijk eten was. En het hoogtepunt was het snorkelen. Als een soort 'hero' dook ik met mijn flippertjes, duikbril en snorkel het helderblauwe oceaan in. Daar kon je vissen in allerlei kleuren zien, mooie stukken rif en ook nog een leuk scheepswrak die interessant was om te onderzoeken. Het was echt een op en top vakantiegevoel. Dat had ik ook wel even nodig. Je merkt toch dat het leven hier wel veel energie kost en dat het af en toe echt heerlijk is om er even af en toe uit te gaan.

Voor de rest loopt het leven hier gewoon door. Het werken gaat goed. Al heb ik de afgelopen weken wel een aantal heftige dagen weer gehad en merkte ik dat ik er af en toe wel even zat van was. Het is dan weer fijn om opgeladen te zijn na een heerlijk weekend en met nieuwe energie verder te gaan. Twee weken geleden hebben we ook de klas even opgeknapt. Ik gaf tot nu toe les in een lokaal met grijze betonnen muren en dat was niet heel sfeervol. Omdat er nu een Nederlandse groep is, waaronder ook een schilder, was het een mooie mogelijkheid om daar iets aan te doen. De klas is niet meer te herkennen. Een mooi wit plafond, met witte wanden en een gele wand. Echt een heel ander gezicht.

Ik ben inmiddels ook een eigen Engelse klas gestart. Inmiddels heb ik iedere maandag- en woensdagmiddag een groep van 10-15 man die Engels bij me komen leren. Het is overduidelijk dat je bij het makkelijkste van het makkelijkste moet beginnen en dat sommigen daar al moeite mee hebben om te onthouden. Maar het is ontzettend leuk om te doen. Ik merk dat ik weer meer contact krijg met de bevolking en zijn zien ook dat je iets voor hen betekent, waardoor zij zich ook anders naar mij opstellen.

Inmiddels heb ik al lang niet meer zoveel vrije tijd als dat ik in het begin had. Ik merk dat ik minder hard door mijn puzzels en boeken ga en dat ik minder thuis ben, maar dat vind ik juist heel erg leuk. Ik kom ook steeds meer bij de mensen thuis waar ik mee omga hier en ik geniet daar erg van. Doordat mijn leven hier steeds 'drukker' word, gaat de tijd eigenlijk nog sneller.

Vorige week zondag mocht ik hier ook mijn verjaardag vieren. Apart om dat in het buitenland te doen. Het is heel anders, maar wel heel leuk. Als verrassing was er een heerlijke taart voor me gebakken en er waren zelfs nog wat cadeautjes voor mij. 's Middags ging ik lekker naar het strand, waar ik sowieso regelmatig ben te vinden. Al met al een heerlijk dagje.

Dat was het wel weer voor deze keer. Jullie horen wel weer meer van me rond 1 april. En dat is geen grapje! Het beste allemaal maar weer en tot over een maandje.

Groetjes Arjan

  • 02 Maart 2015 - 00:06

    Marjolein:

    Hi Arjan!

    Wat leuk om te horen dat het klaslokaal eindelijk geschilderd is! Dat heb ik ook een aantal keer geprobeerd te opperen, maar is niet gelukt omdat er nog verbouwd zou worden aan het lokaal. Het zal er vast een stuk beter uit zien! En wat heerlijk dat je verkoeling hebt kunnen zoeken op zo'n mooi strand! Lekker even ontspannen en bijtanken! Dat kun je heel hard nodig hebben daar!!
    Heel veel zegen bij alles wat je doet!

    Groetjes,

    Marjolein

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arjan

Actief sinds 18 Juli 2012
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 29840

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 06 Juli 2015

Meester Arjan in Haïti

23 Augustus 2012 - 08 December 2012

Stageperiode Peru

Landen bezocht: