Van noord naar zuid - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Arjan Landman - WaarBenJij.nu Van noord naar zuid - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Arjan Landman - WaarBenJij.nu

Van noord naar zuid

Door: Arjan Landman

Blijf op de hoogte en volg Arjan

20 November 2012 | Peru, Arequipa

Hallo allemaal,

Toen ik mijn vorige blog plaatste bevond ik mij nog in het noorden van Peru. Een week later bevinden we ons alweer aan de andere kant van het land. Vandaag zijn we aangekomen in de stad Arequipa. In totaal hebben we van noord naar zuid wel ongeveer 40 uur in de bus gezeten, maar zeker niet voor niets. Gelukkig hoefden we de 40 uur niet in een keer af te leggen, maar hadden we nog een aantal leuke tussenstops.

Allereerst kwamen we na 6 en halve week terug in Lima. Het was slechts voor een dag, maar wel een heel leuke dag. Het was ontzettend leuk om mijn familie weer te zien. Het huis in Lima voelt echt als mijn thuis. Direct toen ik aankwam werd ik verwend met een groot ontbijt. De rest van de dag heb ik ook weinig anders gedaan dan eten. Ik werd van het ene naar het andere restaurantje gesleept. Toen ik in Lima woonde communiceerde ik met mijn familie nog in het Engels. Nu hebben we alleen maar in het Spaans gepraat. Mijn Spaans is echt hard vooruit gegaan en dat vind ik wel super leuk. In Lima lieten we onze koffers achter. Voor de rest van de reis heb ik een backpack aangeschaft. Dit is een stuk makkelijker dan iedere keer al die koffers mee te slepen.

Na Lima zijn we doorgereisd naar Paracas. Een klein dorpje aan de oceaan waar we een dag zijn gebleven. De aankomst alleen was al heel spetterend. Je bent nog niet de bus uit of er staan allerlei mannetjes om je heen die allemaal het beste en goedkoopste hostel aan kunnen bieden. In het afdingen wordt ik steeds beter en van 25 sol per nacht wisten we het terug te brengen naar 6 sol (dat is nog geen 2 euro). In het hostel bleek het toch niet helemaal op te gaan, omdat er niet genoeg plek was. Uiteindelijk werd er wel een ander hostel geregeld wat wel iets duurder was, maar nog steeds goedkoop. In Paracas zelf zijn we een dag gebleven. We zijn daar op een boot gestapt die de oceaan opging naar een groep eilanden. Bij die eilanden kon je zeehonden, pinguins, pelikanen en heel veel andere soorten vogels zien. Echt geweldig om midden op de oceaan te zitten en te kunnen kijken naar deze dieren die daar op die rotsen en in het water leven.

Vanuit Paracas gingen we dezelfde dag nog door naar Huacacyna. Dit is een toeristische oase in een zandwoestijn. Om de oase heen zag je alleen maar hoge zandduinen met een strakke blauwe lucht er boven. Ook hier was opzich niet heel veel te doen naast een activiteit. Deze activiteit was gelijk wel weer super tof. Met een buggy (een enorme bak waar je met 10 personen in kan en die het geluid maakt van een brullende leeuw) gingen we de woestijn in. Deze ging met een enorme snelheid over de steile zandduinen heen. Het gevoel was alsof je in een achtbaan zat. Nadat we genoeg door elkaar waren geklutst, stapten we midden in de woestijn uit. Overal waar je keek zag je zand, wat heel bijzonder was. Uit onze buggy werden boards gehaald om te sandboarden. Ik heb in mijn hele leven nog nooit aan snowboarden gedaan, dus ik was bang dat ik er niets van kon. In het begon kon ik er ook niets van, maar na drie heuvels kreeg ik er handigheid in en lukte me het om zonder vallen beneden te komen. Hoe langer het duurde, hoe hoger de heuvels werden. Nadat er twee van onze groep behoorlijk waren gevallen, (en het zal je verbazen dat ik het niet eens was) mochten we niet langer staand, maar alleen nog op de buik. Het was een geweldige ervaring en ik ben er zonder kleerscheuren vanaf gekomen. MIjn camera helaas niet, die heeft een beetje een overdosis aan zand binnengekregen.

Dat waren de tussenstops voordat we in Arequipa kwamen, waar we nu zijn. Arequipa zelf is een heel mooie stad. Het is heel anders dan de andere steden hier. Toen ik het voor het eerst doorheen liep vond ik het zelfs een beetje op Rome lijken. Hier blijven we tot 24/25 november. We zullen een aantal dagen in de stad dingen gaan doen, maar ook het gebergte Colca Canyon ingaan. De plannen voor de komende dagen zijn nog niet helemaal vastgelegd. Wat ik hier heb gedaan vertel ik wel weer in de volgende blog (of in Nederland).

Groetjes Arjan

  • 20 November 2012 - 09:43

    M.Selles:

    Beste Arjan.

    Fantastisch wat je allemaal beleeft en ziet in dat verre land....

    Het studentenleven is zo slecht nog niet lijkt mij.

    Wij wensen en bidden je - en jullie - nog een heel goede tijd toe in Peru en te zijner tijd een behouden thuisreis.

    Met vriendelijke groet - ook voor je medestudenten.

    Namens kerkenraad wijk II.

    Scriba M.Selles.

  • 20 November 2012 - 10:05

    Mieneke Klok:

    Dag Arjan,
    Dat ziet er voortreffelijk uit daar. Dank zij google kunnen we hier alles (nou ja, een beetje bedoel ik) meemaken. mooi stad ja : Arequipa. is het 's nachts erg koud? Dat zal ik de bergen ook wel spelen.
    Maar ook daarvan heb ik prachtige plaatjes gezien. Doet je fototoestel het nog wel? Zou erg jammer zijn als je alles kwijt was. Wat knap dat je spaans al zo goed is.
    Geniet nog even, want je laatste weken zijn al weer ingegaan. Zien we je bruingebrand terug?
    Hartelijke groet
    Mieneke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Arequipa

Arjan

Actief sinds 18 Juli 2012
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 29838

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 06 Juli 2015

Meester Arjan in Haïti

23 Augustus 2012 - 08 December 2012

Stageperiode Peru

Landen bezocht: