Op bezoek bij Peruviaanse Opa en Oma - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Arjan Landman - WaarBenJij.nu Op bezoek bij Peruviaanse Opa en Oma - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Arjan Landman - WaarBenJij.nu

Op bezoek bij Peruviaanse Opa en Oma

Door: Arjan Landman

Blijf op de hoogte en volg Arjan

27 November 2012 | Peru, Cuzco

Hallo allemaal,

Over anderhalve week zit het grote Peru avontuur er alweer op. De tijd vliegt voorbij, maar dat is ook niet gek als je heel Peru in 5 weken doorcrosst.

Inmiddels zit het weekje Arequipa erop. De eerste twee dagen hebben we heerlijk rustig aan gedaan, omdat we best wel moe waren van al het reizen. Samen met twee Nederlandse jongens, waar we hier veel mee omgaan, besloten we om citytour te maken. De verwachtingen waren wat hoger dan het uiteindelijke resultaat. Van de 4 uur die we op de open bus zaten, hebben we misschien een half uur mooie dingen gezien. De rest van de tijd hebben we vooral lol gehad met elkaar. We hadden ons een klein beetje vergist in de temperatuur. Het is hier overdag bijna altijd warm, maar blijkbaar niet altijd. De korte broek en T-shirt waren erg optimistisch

Ook hebben we mijn Peruviaanse opa en oma bezocht. Dit zijn de ouders van Esther, waar ik in Lima bij in huis heb gewoond. Echt super leuk om deze mensen te ontmoeten. Ze hadden heel erg hun best gedaan op het eten, wat heerlijk smaakte. Net als veel opa´s en oma´s in Nederland, verwendden ze ons met chocolade en snoep voor een hele week. Aan het einde mocht ik nog even op de foto met opa en oma. Zelfs als ik op mijn knieen zat, was ik nog groter dan oma.

Na twee dagen te hebben geluierd, was het tijd om actief te gaan doen. Dit deden we dan ook gelijk goed. We gingen namelijk een wandeltocht maken van twee dagen door de Colca Canyon. Dit is de diepste kloof van de wereld. We werden om 3.30 uur ´s ochtends opgehaald en kwamen na ongeveer 6 uur rijden aan op het starpunt van de tocht. De eerste dag liepen we 24 kilometer. Na 6 uur te hebben gelopen in een temperatuur van ongeveer 30 graden, kwamen we aan bij de oase waar we zouden overnachten. Er stond daar een heerlijk zwembad, een koud biertje en een lekker bord spaghetti op ons te wachten. Al vroeg op de avond vertrok iedereen naar zijn eigen houten hutje om daar een goede nacht te maken. De volgende ochtend moesten we om 5.00 uur weer vertrekken. Ook nu geldt gewoon weer dat je in Peru bent en dat je toch nog 20 minuten moet wachten. De tweede dag was 10 kilometer lopen. Niet heel veel qua afstand, maar wel alleen stijl omhoog. Na 2 en half uur flink zweten, was iedereen op de top en stond er een goed ontbijt klaar. Ik heb echt genoten van de tocht. Het deed me denken aan de vele wandeltochten die ik in de Alpen had gemaakt. De natuur was supermooi en ik houd van het wandelen. Bovendien was het een goede oefening op de Inka trail, waar Kely en ik donderdag aan gaan beginnen.

Na twee dagen wandelen deden we nog een dagje rustig aan in Arequipa en op zondagavond vertrok onze bus naar Puno. Puno is een stad op 4300 meter dat ligt aan het Titicacameer. Ik had wel een beetje last van de hoogte. De afgelopen dagen heb ik veel hoofpijn, misselijkheid en duizeligheid gehad. Gelukkig is er een heel goed middel om niet hoogteziekte te krijgen, namelijk cocabladen. Deze bladen komen van de cocaplant en zorgen ervoor dat je meer uithoudingsvermogen hebt op die hoogte. Puno zelf is een lelijke stad en daar heb ik dan ook weinig van gezien. Het Titicacameer is daarentegen wel heel mooi. Gisteren hebben we een tocht gemaakt op het Titicacameer. Een groot meer met helderblauw water. Met een boot voeren we naar twee eilanden. Eerst gingen we naar eilanden die door mensen zijn gemaakt. Het eiland en alles op het eiland is van riet gemaakt. Je loopt dus op een eiland waar je niets anders dan riet ziet. Daarna gingen we met onze boot verder naar het andere eiland, waar je heel mooi uitzicht had over het meer en ook de bergen van Bolivia kon zien. Ook hier was de natuur weer ongekend mooi en word je gewoon stil van wat je om je heen ziet.

Afgelopen nacht zijn we met de bus naar Cusco vertrokken. Dat is de laatste plaats die we bezoeken voordat we weer naar Lima gaan. Na 10 uur busreis kwamen we aan in Cusco en stond er al een mannetje op ons te wachten om ons naar het hostel te brengen. Ik heb hier gelijk de nieuwe naam Jon gekregen. Jan schijnen ze op het paspoort niet echt te begrijpen. In Cusco hebben we eerst weer twee rustige dagen. Donderdag gaan Kely en ik vanuit Cusco beginnen met de Inka trail. Na 4 dagen lopen hopen we dan op zondag aan te komen op Machu Pichu, wat de grootste toeristische trekpleister van Peru is. Terug worden we met de trein naar Cusco gebracht en daar pakken we het vliegtuig terug naar Lima.

Als we dan in Lima zijn, zit de reis er echt bijna op. We zullen dan nog 4 daagjes bij onze gastgezinnen doorbrengen. Daarna kan ik alles weer in levende lijve aan jullie vertellen in Nederland.

Geniet nog even van de anderhalve week rust dat ik er niet ben. Allemaal veel plezier met het vieren van sinterklaas en verder zeg ik:
Tot volgende week!

Groetjes Arjan

  • 27 November 2012 - 19:58

    Rosanna (Dijkstra):

    Geniet van de laatste week en goede reis terug!
    Groetjes aan de rest daar (Dorene en Lorianne)!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Arjan

Actief sinds 18 Juli 2012
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 29847

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 06 Juli 2015

Meester Arjan in Haïti

23 Augustus 2012 - 08 December 2012

Stageperiode Peru

Landen bezocht: