Herfstweer - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Arjan Landman - WaarBenJij.nu Herfstweer - Reisverslag uit Passe Catabois, Haïti van Arjan Landman - WaarBenJij.nu

Herfstweer

Blijf op de hoogte en volg Arjan

01 Februari 2015 | Haïti, Passe Catabois

Hallo allemaal,

Het is weer het begin van een nieuwe maand, dus tijd voor een nieuwe blog. Echt ongelooflijk dat er alweer een maand op zit van mijn tweede periode hier. Inmiddels heb ik er alweer 4 werkweken opzitten en Nederland lijkt alweer ontzettend ver weg.

Ik zit erg goed in mijn vel. Het werken op school is weer leuk om te doen. Ik vind het fijn om te zien dat ik na een maand vakantie eigenlijk gewoon verder kon op het punt waar ik was gebleven. Ook al het nieuwe materiaal stimuleert de kinderen weer. Het gaat erg goed. Ze werken over het algemeen hard en daardoor is er ook tijd om leuke dingen met ze te doen. Ik heb vooral op rekenen al grote stappen met ze kunnen maken. Een van de meisjes is in 4 maanden tijd een jaargroep hoger gekomen en beheerst deze stof ook goed. Ook de andere twee maken stappen. Ze gaan wel minder hard, maar er zijn vorderingen zichtbaar en dat is positief. Ik merk wel dat we op het moment tegen het level aankomen waar het echt moeilijk voor ze begint te worden. Ik vind dat wel leuk, want dan kan ik ze ook meer begeleiden. Ook met taal kan ik nu verder. Ik heb eindelijk een goede methode. Het is wel lastig, omdat de methode veel met lezen is. En als ik ze alleen laat lezen, werkt het toch niet. En omdat ze allemaal uit een ander boek werken, wordt het nog iets lastiger. Nu doe ik dus iedere dag met ze om de beurt taal. Ondertussen laat ik de andere twee zelfstandig aan het werk met andere vakken. Prima methode.

Naast het werk ben ik ook lekker bezig. Ik ben afgelopen woensdag begonnen met een eigen Engels klasje. Er waren al 10 studenten en ik hoorde dat er nog heel wat bij zouden komen. Heel leuk om te doen. Je moet wel echt beginnen met de basis van de basis, maar dat is voor mij ook wel prima. Mijn Engels is niet super goed en ik moet het natuurlijk ook nog in het Creools uit kunnen leggen. Dus als je echt al gaat naar werkwoordsvormen, verleden tijd en zo, dan zou ik dat echt niet in het Creools uit kunnen leggen. Ze vonden het super leuk en ze kwamen al naar me toe of ik het iedere dag wilde doen. Maar dat was natuurlijk niet het plan. Ik had juist een klasje opgericht, zodat ik niet meer iedere dag Engels hoef te geven in mijn vrije tijd.

Verder blijf ik goed contact houden met de mensen waar ik al contact mee had voordat ik naar Nederland kwam. Ik ga nu ook wat vaker naar hun huis. Dat is altijd wel heel gezellig en het is leuk om hier steeds meer contacten te hebben. Ik ben vorige week zaterdag ook voor het eerst met alleen Haïtianen naar het strand geweest. Met zijn drieën op een motor en dan gewoon een middagje relaxen. Ik had pannenkoeken gemaakt en verder namen we een bal mee, zodat we wat te doen hadden daar. Want een hele middag in het Creools praten, is nog niet heel gemakkelijk.

Daarnaast doe ik in mijn vrije tijd ook wel veel dingen voor mezelf. Ik lees veel en ben ook alweer druk bezig met Wie is de Mol. Samen met nog wat anderen ben ik alweer heel wat in touw aan het zetten voor Wie is de Mol. Dus mocht je een keer trek hebben in een leuk dagje Wie is de Mol met vrienden, familie of wat nog meer, dan kan je bij mij terecht.

Het weer is hier wel wat minder geworden. Januari is natuurlijk een van de minste maanden, maar dit is toch wel extreem. Nadat mijn ouders weg zijn gegaan, is het bewolkt geworden en de rest van de maand januari bleef het zo. Ook wel een aantal regenbuien gehad, wat weer goed is voor het land. Maar na een paar dagen ben je dat weer echt wel weer zat en verlang je naar dat heerlijke zonnetje en die 30 graden. Vooral wat de stroom betreft is het lastig. De laatste dagen hadden we maar 2 uur per dag stroom. Dus dan moet je toch weer even iets creatiever zijn met bepaalde dingen. Ondanks dat, red ik me hier prima. Zeker nu er een voedselpakket binnen is gekomen met allemaal lekker eten dat ik hier kan gebruiken. Die is in een container verscheept hiernaar toe. De rest van de container was gevuld met allerlei bouwmateriaal en al niet meer.

Dit was het weer voor deze keer. Allemaal een goede maand februari en tot de volgende keer in maart maar weer!

Groetjes Arjan

  • 02 Februari 2015 - 08:53

    Agnes:

    he Arjan

    goed om te horen dat je je draai weer gevonden hebt daar!
    en dat de kinderen het zo goed doen! is goed voor je zelfvertrouwen als leraar ;)
    zoals ik het lees maken niet alleen de kinderen grote stappen maar jij ook.... goed man
    ik vind het knap van je dat je dit doet!
    geniet er van en ga zo door ik ben trots op je!!
    xxx jes agnes

  • 02 Februari 2015 - 17:51

    Gerald:

    Arjan,

    Mooie dingen om te lezen! Heb je blog een aantal keer gelezen aangezien ik zelf in Haiti ben geweest en daardoor mijn aandacht heeft.
    Ben je in juni 2015 ook nog daar? Dan ga ik ook weer voor een week!
    Btw; gebruik je een methode om Creools te leren? Wij komen met een groep studenten/leerkrachten en zou leuk zijn als we van te voren nog wat Creools kunnen leren.
    Let me know, keep up the good work!

    Gerald

  • 02 Februari 2015 - 20:55

    Trijnie Hofstede:

    Hoi Arjan,
    Elke keer lees ik je mail-verslagen. Echt geweldig, dat het je zo goed bevalt.....leuk om dat te "voelen".
    Heel veel plezier verder, succes en tot de volgende keer.
    Groetjes Trijnie

  • 03 Februari 2015 - 23:37

    Marjolein:

    Hi Arjan!

    Ik vind het zo leuk om te lezen dat de meiden het zo goed doen!! Fijn dat ze vooruit gaan! Ik weet maar al te goed dat het niet altijd makkelijk is om er maar 3 te hebben, maar ze allemaal op een ander niveau les te geven. Succes met het leven daar, klinkt alsof je erg goed je draai hebt gevonden! Doe alsjeblieft de groetjes aan de meiden, en zo ook Madame Jall, Fre Jall, Marie-Janette, Paterson, Yolta, Noushka en alle anderen!

    Groetjes en Gods zegen!

    Marjolein

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arjan

Actief sinds 18 Juli 2012
Verslag gelezen: 482
Totaal aantal bezoekers 29843

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 06 Juli 2015

Meester Arjan in Haïti

23 Augustus 2012 - 08 December 2012

Stageperiode Peru

Landen bezocht: