Van kou naar hitte - Reisverslag uit Moyobamba, Peru van Arjan Landman - WaarBenJij.nu Van kou naar hitte - Reisverslag uit Moyobamba, Peru van Arjan Landman - WaarBenJij.nu

Van kou naar hitte

Door: arjan landman

Blijf op de hoogte en volg Arjan

04 Oktober 2012 | Peru, Moyobamba

Hallo allemaal,

Ik heb het geluk dat ik in mijn nieuwe huis gebruik kan maken van het internet, waardoor ik jullie toch wekelijks op de hoogte kan stellen van wat ik hier mee maak. Twee dagen geleden ben ik veilig in Moyobamba aangekomen na een busreis van 25 uur. De reis is zonder problemen verlopen en ging voor mijn gevoel ook best nog wel snel.

Ik woon opnieuw alleen in een gastgezin en de eerste dag vond ik het wel even lastig. Ik had er helemaal geen behoefte aan om opnieuw een familie te leren kennen. Het voelde echt alsof ik weer een heel nieuw leven begon. Dit komt ook omdat Moyobamba zo anders is dan Lima. De eerste dag vond ik niet zo makkelijk, maar het gaat nu weer heel goed. Dat kan ook haast niet anders als je de stad bekijkt. De stad is echt wel mooi en het is er ook heel mooi weer. Op het warmst van de dag is het er wel ongeveer 35 graden. De natuur is hier ook heel erg mooi en ik geniet er echt van om weer in de vrije natuur te zijn. Het is ook gewoon heel fijn dat je nu alleen ergens heen kan gaan, zonder dat mijn familie me hoeft te brengen of mee te lopen. Ik woon niet gek ver bij de anderen vandaan en we spreken iedere dag weer op een centraal punt af. We zijn nu veel onafhankelijker en plannen alles veel meer zelf in. Dat is wel echt het grote voordeel van Moyobamba.

Vandaag zijn we op een van de twee scholen geweest waar we de komende vier weken aan de slag gaan. Het is nog niet helemaal bekend hoe de verdeling op de scholen wordt. Iedere keer worden hier weer aanpassingen op gedaan en dat is gewoon even afwachten. De school waar we zijn geweest is wel heel erg leuk. De school bestaat ook weer uit de basisschool en de middelbare school, maar is een stuk kleiner dan de scholen in Lima. Ieder lokaal zit in een apart rond gebouwtje en zo is de school opgebouwd. Het is er heel erg gezellig en het valt me echt mee met hoeveel spullen ze nog hebben. De andere school ben ik nog niet geweest, maar daar ga ik morgen heen. Die school schijnt nog kleiner te zijn.

Net als in Lima zijn de mensen erg onder de indruk van mijn lengte hier. Iedere keer als ik op een plek kom waar ik nog niet eerder ben geweest, vallen de mensen bijna achterover van verbazing. De kinderen gaan iedere keer naast me staan en meten dan tot waar ze komen bij mij. Als ik over straat loop merk ik ook dat mensen echt naar me kijken. Al die mensen hier zijn ook echt wel kleintjes.

Nu heb ik nog even lekker vakantie en dat benutten we goed. We bezoeken elke dag wel weer een ander deel van Moyobamba en maken uitstapjes naar allerlei dingen. We gaan deze week nog een berg beklimmen en naar watervallen van meer dan 100 meter hoog. Ik heb echt even een paar dagen om de stad te leren kennen en te genieten van de natuur. Ook de komende vier weken hier zal weer een en al genieten worden. Soms wordt ik er gewoon een beetje bang van hoe snel de tijd hier gaat. De tijd vliegt voorbij, maar dat is ergens ook weer een goed teken.

Groetjes Arjan

  • 04 Oktober 2012 - 17:47

    Berdien:

    Leuk om weer een verslag te lezen. Ik lees ze allemaal haar. :) Zo blijf ik ook min of meer op de hoogte van Irene he. :p Doe je haar de groeten? Leuk dat jullie nu dichter bij elkaar zitten en met zn allen gezellige dingen kunnen doen. Geniet van het weekje vrij en een goede stageperiode.

    Groet,
    Berdien.

  • 05 Oktober 2012 - 15:33

    Jan:

    Nou, dat viel erg mee dus. Fijn dat jullie genieten. Maak plannen om zoveel mogelijk samen te werken. Levert tijd op. Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Jan

  • 06 Oktober 2012 - 10:29

    Mieneke Klok:

    Zo Arjan even 25 uur in de bus; wat een reis. Kun je niet vliegen? Je ziet wel veel in de bus, dat is wel weer een voordeel. Leuk om zo het hele land te leren kennen. Er is nogal wat variatie he? Je hebt nu in ieder geval een lekker klimaat. Geniet ervan, want hier is het beduidend slechter.
    Wordt overal goed Spaans gesproken of zijn er ook weer veel dialecten? Hoelang blijf je hier? Leuk om te beginnen met een week vakantie en veel te kunnen zien. Ik heb natuurlijk even op Google gekeken en zag een prachtige waterval. Zo genieten we van ver nog een beetje mee.

    Groet
    Mieneke.

  • 06 Oktober 2012 - 12:00

    Agnes:

    zo lang ben je toch niet??? hihi
    kan het me voorstellen hoor van die mensen (ik ben ook niet groot)
    en dan ben je ook nog eens leuk om te zien (niet naast je schoenen gaan lopen he)
    nou dan ben je gewoonweg een attractie......wel een leuke om naar te kijken
    fijn dat het allemaal voorspoedig verloopt. en dat je het nog steeds leuk vind
    ik denk dat als je weer terug bent in nedeland je een cultuur shock gaat beleven....
    maar goed daar kom je ook wel weer overheen

    geniet er nog van
    ik vind het leuk om je in de gaten te houden

    groetjes Agnes

  • 17 Oktober 2012 - 17:05

    Jannie En Jan Kattenberg:

    Hoi Arjan
    Wat mooi om je verslagen te lezen,nu weer in een andere stad,wat een eind met de bus he?
    We hopen dat je daar ook een goede tijd hebt,geniet er maar van want het is zo weer voorbij.
    Groetjes van de Kattenbergjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Moyobamba

Arjan

Actief sinds 18 Juli 2012
Verslag gelezen: 487
Totaal aantal bezoekers 29858

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 06 Juli 2015

Meester Arjan in Haïti

23 Augustus 2012 - 08 December 2012

Stageperiode Peru

Landen bezocht: